Tips för energibesparing

Nyheten publicerades den 13 januari 2021

Tips på energibesparing för Brf – bostadsrättsföreningar

Gör en energibesparing genom att energioptimera.

Energibesparing – Vad använder er bostadsrättsföreningen för energi idag och hur ser kostnadsmassan ut?  Bostadsrättföreningen behöver  göra djupare analys och en energioptimering för att långsiktigt spara energi. Allt handlar egentligen om kunskap om hur man mest effektivt använder dyrbar energi till föreningen och för medlemmarnas bästa.

Enerigbesparing ger klirr i föreningens kassa

För dig som bor i bostadsrätt finns det goda möjligheter att spara enerig till nytta för såväl ekonomi som miljö. Det finns stora pengar att tjäna för er förening och därmed också för dig som enskild medlem i din Brf. Mindre energikostnader innebär ju direkt minskade kostnader för föreningen och därmed också för föreningens medlemmar.

Hur gör man en energibesparing genom att göra en energioptimering?

Man behöver experthjälp för att kunna göra en ordentlig analys. Det kan handla om anläggningar som är felinställda eller är i behov av rengöring. Eller helt enkelt behöver bytas ut. Inte minst handlar det om åtgärder som minskar påverkan på miljö och inomhusklimat för de boende i bostadsrättsföreningen.

Framtiden är ju också redan här.

Allt fler föreningar börjar installera laddstolpar för elbilar och solceller för energi och miljö. Men för att kunna spara energi så gäller det att göra rätt redan från början.

Enkla tips på energibesparing för brf – bostadsrättsförening

Här följer sex enkla tips på energibesparing som Egeryds kan hjälpa er med.

• Belysning – Byt till Led och närvarorstyrning, alltså släckt när ingen är där
  • Balans i värmesystemet – samma temperatur i boytor, fungerande radiatorer
  • Kontroll över driftvärden
  • Droppande kranar och toaletter – minskad vattenförbrukning sparar energi
  • Undersök solceller som alternativ

Enkla tips på energibesparing för dig som boende.

Många saker är ofta självklara men glöms bort och som i det långa loppet kommer spara både på miljön och pengar.

• Kolla belysning och byt till ledlampor.
  • Spara på varmvatten – behöver du duscha i 20 minuter?
  • Stäng av hemelektronik ordentligt, helst med brytande kontakt.
  • Snålspolande duschar och kranar sparar energi via minskad vattenförbrukning..
  • Varmt inomhus på vintern? Kontakta föreningen och spara energi.
  • Se alltid att ha rätt temperatur i kyl och frys.
  • Lock på kastrullen sparar energi.
  • Vänta köra diskmaskinen tills den är full.
  • Spara energi  genom att helt stänga av elektronik som dator och TV.
  • Kör fullt i tvättmaskinen och slopa förtvätt om den inte behövs.

Egeryds Fastighetsförvaltning kan hjälpa er med energibesparing.

Vi kan erbjuda bostadsrättsföreningar en grundläggande kontroll av föreningens energiförbrukning och målet är att på sikt energioptimera föreningen. Därmed kan vi hjälpa er att skapa bättre ekonomi och miljö. Vid ett första besök i föreningen kontrollerar vi temperaturer, flöden generellt och ventilation samt andra grundläggande saker i ett hållbart energiarbete. Som ett resultat av av detta skapar vi förutsättningar för att nå mera långsiktigt mål att energioptimera föreningen för framtiden.

Här finns mer information om vår tjänst energioptimering och energibesparing

Vi vill gärna träffa er och berätta hur vi kan på bästa sätt erbjuda våra tjänster. Skicka en förfrågan redan idag genom att maila oss info@egeryds.se ringa 019-18 18 18 eller så fyller du i kontakformuläret här på sidan.

Egeryds Fastighetsförvaltning erbjuder fler tjänster, så som teknisk förvaltning och fastighetsskötsel.

Vi har kontor i Örebro, Lindesberg, Eskilstuna och Karlstad.

Lokaler

Är du på jakt efter bostad, lokal till ditt företag eller förening?
Läs mer på Egeryds fastigheter